Els materials didàctics presentats són part complementària d'un acostament real al glider i a la investigació costanera, i contenen un seguit d'activitats pensades per facilitar l'aprenentatge a partir de la reflexió i la implicació activa de l'alumnat.

 

 

A més de la possibilitat de realitzar el seguiment del recorregut dels gliders, aquest programa compta amb explicacions gràfiques sobre el funcionament d'aquests submarins i sobre la interpretació de dades com la salinitat de les aigües, la temperatura, la quantitat de clorofil·la o la concentració de oxigen. 

 

Follow the Glider permet el seguiment dels planadors que el SOCIB i IMEDEA tenen operatius a la zona de la mar Balear. L'eina mostra la trajectòria dels planadors en temps quasi-real, així com el recorregut i les dades recollides en les diferents missions dutes a terme. D'aquesta manera, es poden realitzar activitats continuades en el temps, seguint el recorregut d'un planador, així com analitzar les dades proporcionades per missions històriques. El web ofereix informació sobre la naturalesa del glider i sobre com interpretar algunes de les dades que aquest proporciona. En aquest sentit, i tenint en compte que els planadors subministren ingent informació sobre diferents paràmetres, hem seleccionat quatre que ens semblen significatius i especialment rellevants per a l'observació del mar. Dins dels paràmetres físics, Follow the Glider ofereix la informació relativa a la salinitat i temperatura de les aigües. Dins dels paràmetres bioquímics, els estudiants podran consultar les gràfiques de clorofil·la i oxigen.

  • Donar a conèixer als estudiants què són els planadors o planadors submarins i la seva importància dins de la investigació costanera.
  • Permetre el seguiment dels planadors que el SOCIB té operatius a la zona de la mar Balear.
  • Aprendre a interpretar la informació que facilita el glider.
  • Divulgar la investigació costanera entre els estudiants.
  • Incorporar els coneixements mediambientals com un element bàsic per a la formació integral de l'alumnat.
  • Posar en pràctica estratègies que permetin el treball individual i la col·laboració activa i responsable en l'aprenentatge cooperatiu.
  • Conscienciar de la necessitat de protegir l'entorn, afavorint la conservació i l'estima del medi ambient.
  • Proporcionar eines als formadors, entenent a aquests com a figures clau de la mediació en el procés d'ensenyament-aprenentatge

Conceptes d'Oceanografia
Explicació i pràctica de conceptes bàsics com densitat, salinitat, temperatura, flotabilitat i estratificació. Descripció de fenòmens com l'aflorament, la termoclina i el moviment dels corrents marins.

El medi ambient marí i el canvi climàtic.
Descripció de la cadena tròfica, concentració de nutrients a l'aigua, segrest de carboni i conseqüències del canvi climàtic aplicades a l'Oceanografia.

Coneixement científic
econeixement del paper del coneixement científic en el desenvolupament tecnològic i en la vida de les persones; valoració de les aportacions de les ciències de la naturalesa per a donar resposta a les necessitats dels éssers humans i millorar les condicions de la seva existència, participant en la conservació, protecció i millora.

Ús de les tecnologies de la informació com a instruments de consulta.
Interpretació de dades i informacions sobre la naturalesa i la seua utilització per conèixer el medi natural. Presentació de la ICTS SOCIB com un sistema multi-plataforma de recerca en Oceanografia Operacional, Tecnologies Marines i Sostenibilitat a les Illes Balears, que ofereix suport a l'oceanografia operacional en el marc Europeu i internacional, per aconseguir una gestió costanera i dels oceans basada en la ciència.

Els gliders i el seu paper en la investigació
Naturalesa i funcionament dels gliders. Estructura, funcions i usos. Interpretació de dades i extracció de conclusions Paràmetres de mesurament. Casos Pràctics

 Descarrega-te'l (PDF)     Visita Follow the glider

 

Llibre del professor

Eina educativa

Accés Descarrega

...

Presentació

Activitats a l'aula

Accés Descarrega